Röntgad!

Ja så är då huvudet röntgat och klart...eller vad man ska säga. Klart är det kanske inte där inne, det fick jag inte reda på utan det får jag svar på nästa vecka...den 18 eller vad det var. Kallelsen kommer i morgon...trodde sköterskan. Jag glömmer ju så mycket som de säger, det kan ha varit den 17 men som sagt det kommer nog i morgon.

Kristina kom och hämtade mig vid 11 tiden efter att vi luftat oss ute bakom huset en stund tillsammans med vovvarna. Solen strålande från en nästan molnfri himmel och det kändes nästan hemskt att sätta sig i bilen. Men det gjorde vi och stannade till vid kondiset på Hemse där vi köpte några semlor och en macka till Kristina som vill vara lite nyttigare än vad jag vill vara....godis är gott!! Efter detta åkte vi till Ingela och hennes lilla vovve Lea. Hon är såå himla söt och go den lilla gullegumman- Lea alltså. Man vill nästan stoppa henne i ficka och ta med henne- och jag pratar fortfarande om Lea.  Hon blev väldigt glad när vi kom och speciellt av att se mig...och det känns ju alltid roligt. Där fikade vi och hade full koll på klockan...trodde vi! OJ!!! Helt plötsligt hade klockan blivit 13 i stället för 12.30 när vi tänkte åka till stan. Men vi kom bara 5 min för sent så vi kunde skylla på brist av parkeringsplatser...det brukar vara svårt. Just idag hade vi tur och fick en väldigt bra men eftersom vi fastnade i en kö på röntgen gjorde att de inte ifrågasatte något. Vi slapp alltså att använda vår "nödlögn"

De kom ganska omgående med en varm handuk och snurrade runt min arm. Oj ja det är DU! sa sköterskan och försökte se munter ut! Hon hämtade andra varma saker för att försöka få fram min ådror som gömmer sig in i fettet på mina armar. Sedan fick jag sitta där med detta i typ 15 min eller något liknande. Sedan gick vi in på rummet med röntgenaparaten. Där fick jag lägga min på röntenbritsen för att få nålen satt på ett bra ställe. Hon var duktig och hittade rätt  nästan på en gång. Sedan tryckte de in kontrasten så försiktigt som möjligt och inget kändes. Var den bästa nålsättningen på alla gånger! Det kändes inget av kontrasten, så underbart härligt. 

Själva röntgen av skallen gick väl totalt på kanske 10 min. När kontrasten trycks in i kroppen känns det som man kissar på sig. Värmen av kontrasten åker ut i hela kroppen och den ger denna konstiga känsla. Glömmer aldrig första gången jag gjorde denna kontraströnten. Hade de inte berättat att det skulle kännas så hade jag trott att det svämmat över där nere! Det hade tydligen hänt den kille som skötte detta den gången att han glömt och det var väldigt dumt och han gjorde aldrig om det.

Efter detta skulle vi bara en tur nerförbi Onkologen för att få reda på om jag skulle fortsätta med mina piller eller om något skulle ändras. När vi kom var de försenade med en timma...hopplöst. Vi fick sitta och vänta, men Kajsa var snäll och bjöd oss på kaffe medan vi väntade. Sedan skyndade hon sig att stoppa mig mellan de ord.patienterna. Där fick jag redogöra för mitt piller behov och jag sa att jag gärna ville fortsätta lite till innan vi ändrar på det och det tyckte hon lät okej...så så var det med det! Jag kunde lika gärna ha sturntat i detta besök...ingen höjdar läkarbesök. inte som förra gången när jag träffade läkaren där...hon var jättebra och trevlig. Denna var absolut inte otrevlig, hon var INGENTING....

Nästa vecka är det ännu en ny stjärna som kommer till Visbylasarett....lika spännande varje gång!

Dagen avslutades på MAXI där vi inhandlade en hel del...vi skulle bara ha lite men det blev mycket och dessutom köpte Kristina den snyggaste orkiden....den som jag gärna skulle ha köpt. fast jag kanske inte kunde komma hem med en orkide...Maja undrade i julas vad jag skulle ha så många orkider till?? Vilken dum fråga svarade jag, de är ju jättevackra...när de blommar! Hon hade adrig fått dem att blomma om men det har jag och jag får aldrig nog många! Kan ni tänka er att jag fick ännu en till idag! Den var nämligen försenad present från Kristina! En sådan tur man kan ha ibland.



Tack Kristina för ännu en trevlig dag och Susanne tack även till dig för att  du tog ut hundarna på en ordentlig tur så jag kunde slappna av, inte behövde må dåligt över att de låg hemma och var kissnödiga! Jag är ju lite nojjig över mina vänner, de måste må bra för att jag ska kunna göra det....lite fåning tycker säkert en del men det skiter jag i!!

Jag gör som jag vill och andra som de vill...jag försöker att inte bry mig så länge ingen lider för då kan snälla jag bli väldigt argl

Tack till alla som gjorde en nervös dag till en bra dag!!

Kommentarer
Postat av: Kitty

Jag kämpar och kämpar med mina orkideer för att få dom att blomma om men än så länge händer ingenting!!! :P Det får till sommaren på sig iaf ;) Det senaste exemplaret du fick var jättefin =) Kolla gärna in på bloggen och kika på din alldeles egen uppfödda flumvovve! Hunden som älskar att showa till det ;) Kan inte fatta att den hunden är min! Alla måste ju vilja ha en sån ;) Kramar!!

Postat av: Barbro

Jag har gjort kontraströnken en gång. Skannade hjärnan det som hände mig va att jag fick typ allergisk reaktion rödflammig fläckvis över hela kroppen kändes inget men läkarna som satt bakom spegeln reagerade. Kom utfarandes och frågade hur jag mådde och det va ju ok sa jag . Men en av läkarna tog mig till en spegel efteråt och då förstod jag varför ler. Inga fel hittades och det va ju skönt. 19 år gammal va några år sedan.

Hade pryoelev med mig på jobbet idag en massa gamla minnen från den tiden kom rusandes runt i skallen idag, hon 14 år helt otroligt att man redan är 50. Man trodde inte det skulle gå så fort.

Kramar och grattis i efterhand på ditt 51 år.

2010-03-10 @ 15:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback