Jobbigt


Snöigt Alva

I dag började jag med att ringa onkologen för att meddela dem att jag fått en röntgentid och ville även ha en läkartid för uppföljning och svar på röntgen. Det skulle de ordna och sedan berättade jag om mina besvärliga smärtor som inte vill ge med sig trotts mycket morfin. Jag sa att det inte kändes så bra att ta så mycket extra för jag blir så "seg" i huvudet och det förstod hon. Därför ville hon att de skulle komma och ta mina blodvärden både vad gällde blodvärde och sedan njur och leverprover...+ något annat jag inte kommer ihåg.

Så redan efter 1 timme kom så den jätte trevliga distriktan som brukar komma när det är nogot som ska fixas. Vi pratade lite om morfinets verkan osv. Det var intressant för jag har inte riktigt förstått morfinets verkningsätt. Den går typ upp i hjärnan och säger åt den att stänga av smärtkänslan...typ du ska inte bry dig så mycket om att det gör ont. Har nu läst lite mer om morfinet och nu förstår jag bättre hur alvedon/ipren förstärker morfinets uppgift som smärtstillande.

Sedan mitt på dagen tog jag på mig vinterkläderna, stoppade i mig lite extra morfin och gick ut med hundarna i snöyran. Vi gick i stilla takt en liten runda så att de fick springar av sig lite i den härliga snön. De fick gå den första biten i koppel och de är helt underbara. De drog inte ett dugg utan gick och tittade på hur jag ville att de skulle gå...ja inte Sally men hon drog inte en enda gång!

Efter att vi kommit hem igen efter vår långpromenad ¨på ungefär 15 min så gav vi fåglarna lite mer frön och sedan var det dags att gå in igen. Det var en jätteskön tur men väldigt tröttande.  Vi gick till sängs och de for upp ur sängen ungefär 3 gånger innan det blev lugnt. Så fort de hör något tror de att det är Susanne. Jag har försökt förklara för dem att hon inte kommer på måndagar och onsdagar men det går liksom inte in i deras små huvuden. De som annars är så på hugget men i detta fallet så tror de inte på vad jag säger.

Efter sovstunden blev det kaffe och spökprogram på tv framför brasan. Nu hade promenaden gett sig till känna i både rygg och ben så det blev lite extra morfin igen.

Men sedan i kväll när jag var uppe och sätter mig i hisstolen får jag en väldig brännande känsla i strupen och sedan ökade det snabbt till att bli i hela bröstet och jag fick nästan panik! Jag var övertygad i några sekunder att nu är det slut...jag brinner upp inifrån. Det var hemskt och jag tog mig till soffan där jag bad om en lugnade tablett + ett glas fil + vatten. Jag visste inte vad det skulle sluta...om det skulle sluta eller skulle vi ringa efter ambulans. Men eger några väldigt långa minutrar avtog det mer och mer. Jag har haft brännande känsla i stupen förut men inte detta i bröstet. Det tryckte och nästan krampade fast ändå inte...jag kan inte riktigt beskriva känslan mer än att det kändes som att nu är det slut med mig! Inte ofta jag känt så men detta var väldigt otrevligt.

Nu har jag inte vågat somna för det kändes lite även nu när jag kom upp och då valde jag att lägga mig här i sängen i min nallepyjamas som jag fick av Maja för ett par år sedan och skriva lite på bloggen.

Hoppas jag slipper uppleva detta hemska igen och jag har noga tagit reda på var Rolf ska jobba i morgon OM jag vill åka in till sjukhuset men inte är så dålig att jag vill ringa ambulans. Det är ju som säkert många av er som läster detta förstår inte något man utnyttjar i första taget. Såå dålig är man nog inte....

Men nu ska jag försöka sova om jag törs!


En förfrågan till er alla mina vänner - Är det någon som har en liggvagn eller en bra sittvagn som går att ligga ner i att låna/hyra ut 1 vecka eller så när Lina och Tilde ska komma någon gång framöver. Stol till bilen kan man hyra på Lekstugan i Visby men inte barnvagn. Den kommer att vårdas ömt så det är ingen risk att den förstörs och den kommer att få stå inne så den inte blir förstörd av fukt. Röker gör vi inte som säkert alla redan vet.
Hör alltså gärna av dig om Du har något att låna/hyra ut.

Kanske ska förklara varför vi vill låna, det är för att hon troligen kommer att flyga hit och det kastas så väldigt på flyget med vagnar så Lina vill helst inte behöva ta med den. Ta långa promenader är ett måste för Lina och speciellt när hon är hemma här med alla vovvar.

Kommentarer
Postat av: Lisen

Du är väl då en riktig kämpe och hjälte min vän, som jag beundrar dej, så går jag här och gnäller för ont i kroppen och svårt att röra sej men vad är det mor dej??? NADA.

Barnvagn tankarna går då till syster yster men tror Elias ännu använder den, skall klura på det och återkommer

KRAM

Lisen

Postat av: Barbro

Trist att du ska ha ont. Roligt att Lina kommer hälsar på! Sofia skulle ha kommit efter jul vi åkte till Skavsta för att hämta henne men nej, flyget blev inställt. Blev båda väldigt ledsna men det får gå ändå. Sofia bor ju nu i Tyskland träffade sin kille i Kina när hon jobbade där. Pojkvännen har en son i Hamburg så jag tyckte det passade bättre att dom bosatte sig där. Men vetifasen mitt ego säger att jag vill ha henne närmre.

Allt fint här man väntar till våren, sommaren så man kan värma sig lite har varit en ganska bister vinter krupit ner till 29 - lite väl kallt.

Kramar Barbro

2010-01-19 @ 12:35:59
Postat av: Marianne Clémentz

Inte roligt att läsa att du har så ont och den där konstiga brännandet i bröstet. Hoppas att det har gått över nu. Hoppas att vi kan ses under påskveckan v 14 då vi åker ner, premiären för i år..

2010-01-19 @ 14:08:39
Postat av: Susanne

Det är inte lätt att vara hund och förstå sig på det där med veckodagar och folk som måste jobba istället för att springa omkring i skogen med dem och ha skoj ;-). Och det hade jag ju valt att göra om jag bara kunnat förstås.



Syns på torsdag igen. KRAM

2010-01-19 @ 16:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback