I soffan

Nu är jag tillbaka i soffan, framför brasan med ljus på bordet och Du är vad du äter på tv! Jag behöver inte tänka på allt sådant tråkigt längre. Jag som alltid hållit på med bantning, fasta...mm, känner mig som en expert på allt vad mat heter. Började på en typ "bantningskurs" en gång där man skulle lära sig äta rätt men den hade inget att lära mig utan undrade om jag inte ville hjälpa till och hålla kurs i stället.... så kan det bli. Mitt problem var nog inte maten igentligen utan att jag ätit på fel tider och för sällan. Man blir så besatt av allt och jag vet hur jobbigt det är att vilja gå ner i vikt oavsett hur lite eller mycket man behöver gå ner. Jag brukar säga att för det första ska man ALDRIG tänka BANTA för bara ordet gör att man blir hungrig. Så ni som nu tänker börja det nya året med att gå ner i vikt - Ät allsidigt flera gånger om dagen, håll dig till lördagsgodis och gå långa promenader -helst varje dag och sedan är allt fixat. Sedan är det väl en liten sak till och det är att man äter en "lagom" portion...vad som är lagom vet nog bara du själv.
Så nu har jag löst allas bantningsproblem så nu ska ni få ett godis tips - alltid lika gott!

Brända mandlar!  



Så här gör du! Skålla och skala mandlar så många du vill göra. Det kan vara lagom med en halv påse som du häller i kokande vatten och låt det sedan koka några minuter. När du sedan hällt av vattnet är det jättelätt att bara "ploppa" ur dem ur skalet. När det är klart tar du en stekpanna och häller florsocker(det går även med vanligt socker men är mycket svårare tycker jag) ta ungefär 2-3 dl och sedan lägger du i mandlarna. Sedan rör du hela tiden och ser hur sockret smälter sakta och du rör hela tiden -kanske behöver du strö på mer socker för att få en härlig skorpa runt dem med smält socker. När det knäpper i mandlarna och de börjar få lite, lite färg så är de klara. Du har nu en röra av mandlar med smält socker runt och det ska sedan snöa florsocker över dem...jag brukar göra det i pannan innan jag tippar upp dem på ett plåtpapper, gärna ett teflonpapper men det går säkert på ett vanligt plåtpapper också eller på diskbänken. Du rör runt dem i florsocker så de inte fastnar ihop. Gör du med vanligt socker så kladdar de ihop mycker mer och är svårare att få i sär...det blir mycket kladdigare.

Garanterat jättegott...och ganska halvnyttigt men naturligtvis fullt av kalorier eftersom både socker och mandel är energirika men som med allt sådant väldigt gott.

Men fördelen är ju att du avgör sockermängden själv!

Nu har jag väl skrivit som de gör i veckotidningar... bantningstips och sedan ett fett recept! Precis som det ska vara eller hur?!

Om någon undrar hur jag mår så är det väl si och så... jag har mer ont och äter en hel del extra morfin. Genom det blir jag så klart ännu tröttare och orkar inte med så mycket varken för smärtan eller tröttheten.
Är nu inne på 2:a veckan med cellgiftet och sedan är det dags för en veckas uppehåll och då brukar jag må bättre så det ser jag fram emot. Var ju på läkarmöte för några veckor sedan och då bestämde vi att en röntgen skulle göras efter 4 kuren och både jag  och hon hade lite dålig koll på vilken kur jag var inne på så vi gissade fel på en kur men jag har inte orkat rätta till det. Det får gå som det vill - man blir så trött på allt och jag tror inte det spelar någon större roll om det blir 5 kurer i stället för 4 a...hoppas så i alla fall.

Nu ska jag dricka kaffe och äta morotskaka! Ska nog göra lite mandlar till Midsomer senare...om jag orkar!

Göm vågen om du ska banta för den är bara elak och stressande-inte en överviktigs bästa vän...men är du underviktig kanske den är bra att ha...har aldrig varit i den situationen och vill inte komma dit heller. Läkaren frågade hur jag hade det med vikten och jag svarade -Har gått upp 2 kg över jul! Hon svarade glatt: - Oj va bra!!...det trodde man väl aldrig att någon skulle säga.




Kommentarer
Postat av: Kitty

Låter himla gott med mandlarna! :D Blir nog att pröva det någon gång! ;)

2010-01-08 @ 21:11:06
Postat av: Tina

Tusen Tack för ditt recept med Brända mandlar!!! Hur visste du att jag skulle fråga dig om receptet om mandlarna hmm sitter du i mitt huvud skratt



Detta med vikten är alltid ett gissel för den som är överviktig!! suck alltid en kamp om att gå ner i vikt.



Men mitt i allt så är nog det viktigaste trots allt ändå hur man mår i det stora hela, vilka människor man har runt omkring sig etc.



Många kramar till Dig och Rolf

från Tina

Postat av: Birgitta

Godis, va gott! Har du möjligen receptet på de röda brända mandlarna också?!?!?

2010-01-11 @ 08:14:52
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Lisen Lundström

BANTA????? slängde ut vågen för många år sedan, ingen i de att ens försöka, Jag kör måttband så där 1 gång om året"ler"

gud så gott med brända mandlar, måste studera rec NOGA.

Många kramar från ett snöigt och vckert SKÅNELAND

2010-01-12 @ 08:06:32
URL: http://www.chadnaskennel.se
Postat av: Aina Fröjd

Tack för receptet ! Gjorde brända mandlar för första gången i går och dom blev jättebra !



Kram

2010-01-13 @ 07:52:32
Postat av: Marianne Clémentz

bantar ständigt men vill ha brända mandlar!

2010-01-14 @ 19:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback