Ingen spruta

Ja så är det redan onsdag och det har gått 2 dagar sedan jag var på läkarträff igen. På onkologen kom de med en blankett som skulle fyllas i för att jag skulle få svinsjukesprutan...låter som man är en gammal sugga!? Ja det är du ju skulle säkert några snälla säga! Men hur som så tyckte inte min onk.läkare att jag skulle ha någon så papperet åkte i papperskorgen. För det första är det flera som fått hög feber och det har jag redan...inte hög men feber dygnet runt i alla fall så min kropp skulle troligen reagera kraftigt på ännu en retning om inflammation. Sedan trodde hon inte att min kropp skulle orka bilda antikroppar mot denna svinsjuka och då är idéer helt borta. Så det är Du sa hon och titta de på Rolf som ska ta den i stället så du inte kommer hemdragande med sjukan för då är det kört! Hon sa att min kropp är så sjuk att den troligen skulle få det fruktansvärt jobbigt OM jag skulle få den eller någon annan mer vanligt flunsa. Jag kan tex inte hosta, det finns ingen ork i lungan till det och det är jätte jobbigt. Det räcker med att man får dammhosta så blir det bara panik i min kropp...det är jättejobbigt. Så tänk er då en riktig förkylning med hosta...=MARDRÖM

För övrigt hade de haft mig uppe på en konferens där de diskuterat mitt fall och kommit fram till att de ska testa ett medel som heter Xeloda som många fått bra hjälp av. Det är inte lika jobbigt som de tidigare medlen jag fått och man tappar inte allt hår, men det kan tunnas ur. Däremot så får så gott som alla diarréer som kan vara väldigt jobbiga och sedan är det också vanligt att man tappar skinnet i händer och fötter. De gamla nervsmärtorna som jag hade av det förra cellgifterna och som inte helt läkt bort kommer troligen att kännas av mer igen. Sedan var det också rätt vanligt att man tappar skinnet i munnen och därav även matlusten...bäst att passa på och njuta nu medan man kan! Tur jag köpte en ask med ljusa romerska bågar på Maxi när vi var där i måndags.

Så har jag tur nu och inte får några extrema nya reaktioner så kan jag kanske känna mig rätt så normal. Men det är väl som både läkaren, sköterskan och jag sa... Det är JAG/DU som ska prova detta och vad har jag fått som INTE gett nya biverkningar och extra starka reaktioner ... så jag blir väl den första som tappar allt hår... /pessimisten!

Rolf fick min spruta för när de är uppblandade håller de bara i 12 timmar och det var ju onödigt att kasta bort den när han ändå skulle be om anhörigspruta. Man får stanna i 20 min efter man fått den för att de ska se att det inte blir någon allergisk reaktion. Det han har känt av den i går var att det ömmade och gjorde ont i axeln där de gav den och i dag trodde han att det var lite feber. Men det går över på ett par dagar och han är jätteglad att den första dosen är given. Sedan vet de inte om man ska ha en dos till?? Allt är så virrigt runt denna spruta. Min läkare sa att de vet väldigt lite om biverkningar osv. Men hon ansåg att alla som är fullt friska och vuxna ska ta den för att hjälpa oss andra som inte klarar av varken spruta eller sjukdomen att slippa få den.

Hon sa: Ska vi hjälpa er(cancersjuka), även små barn och svaga gamla är det jätte viktigt att vi som är friska vuxna tar sprutan. Vi har ingen risker med att ta den och på så vis drar vi inte hem sjukdomen till er andra som inte kommer att klara av den.

Tänk bara på alla små barn som absolut inte får ha denna flunsa - jag tänker på Tilde så klart, Elsa, Leonell, Elias ...och alla andra små gullebarn som absolut inte ska ha denne jobbiga och tydligen livshotande flunsa.

Jag vet att många är tveksamma till att ta den och det finns även de som vill men är spruträdda. Rolf märkte knappt att hon stack honom och sedan skulle hon sätta på ett plåster ...men var??! Det gick inte att se var hon stuckit. Det var en väldigt tunn och fin nål så det är inget att vara rädd för. Tänk på mig där de sticker in nålar som är 5 mm tjocka rakt in i lungan! Då kan ni väl offra er för ett myggstick...för mig och alla andra som inte klarar av sjukan.

Nog om detta nu ska jag kolla vem som ringt ...glömde telefonen nere och hissen tar sådan tid att ta sig med så jag orkar inte åka upp och ner...mer än absolut nödvändigt. Visst ja, glömde säga att mitt gamla telefonnummer gäller igen! Fick äntligen mitt nya simkort på plats i går. Så nu kan ni skippa Rolfs ledighetstelefon...om ni nu inte vill honom något förståss. Mitt vanliga är 070-322 76 22
Glöm inte Rosa bandet!!


Kommentarer
Postat av: Siv Ödlund

Hej!



Skönt att Rolf fått sin spruta.

Vet inte när vi ska få. Jesper skulle ha fått i skolan för drygt 2 veckor sedan, men de har visst fortfarande inte fått dit något vaccin. Jesper är ute på praktik (M/S Gotland, i maskin) och kommer hem om några dagar.

Nu ska jag snart iväg på personalmöte, få höra om vi har något vaccin på väg ännu. Vi har ju en del gamla som nog har svårt att klara av en influensa.



Vi håller tummarna för att du slipper alltför svåra biverkningar av den nya medicinen!



Kram från Siv!

Ps. Om du orkar så kan du gå in på SSRK/Gotlands nya hemsida. Det är Ivan de Flon som är ny webmaster och han har fått till en jättefin hemsida. Ds.

Postat av: Pernilla Å

Robyn får sin spruta idag. Hon är den första i mellanstadiet i sin skola. Hon tillhör ju riskgrupp då hon har diabetes. Hennes problem är inte själva flunsan utan att blodsockret blir väldigt högt av infektioner. Hoppas nu inte sprutan ger henne feber för då får vi några mindre roliga dygn med många blodprov dygnet runt.

/P

2009-10-28 @ 15:32:02
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Gittan

Hej vännen! Såg på bloggen att du låg inne så jag var sprang in och frågade efter dig på inf, men då hade du gått hem dagen innan. Och jag som tänkt prata bort en stund. Blir du inlagd igen och vill ha sällskap en stund kan du väl be att de ringer upp mig på MIT tel 8106, så kommer jag förbi.

Har själv fått min spruta idag då Mödravårdscentralen hade färdigblandade injektioner över. Kändes lite ovant att sitta bland de gravida småtöserna. Maken har också fått sin spruta idag på infektion då han ju tillhör riskgrupperna.

Vilken underbar bild på barnbarnet Tilde. Uttrycken säger så mycket mer på svartvita foton, eller hur? Grattis i efterskott mormor från farmor Gittan

2009-10-28 @ 19:55:10
Postat av: Karin Nylander

Hej!

Nu är Alex operation över och det har gått bra. Jag kan bara säga att det har hänt rätt mycket sedan du blev opererad och tur är väl det. Jag skickar ett mail till dig. Jag och A skrattade gott åt sköterskorna på UVA som skulle eller hade tagit sprutan, de hade såååååå ont i sin arm och de skulle säkert svimma osv osv vad de är sjopiga (som vi säger i Halland!



Häls karin o alexandra

2009-10-29 @ 08:57:37
Postat av: Tina

Skrev i min blogg om Dig och om Rosa Bandet galan och dom övriga som man skall tänka på en dag osm denna!!



Tänker på Dig min kära vän Ulla-Britta!!!

Läste flera bloggar om deras liv och kampen om cancern m.m



Nu finns det en bok som heter "Livet kan inte vänta!

Handlar om 3 kvinnors liv! Allt detta är länkat på min blogg för den som är intresserad.



Som jag sa tidigare Ulla-Britta så borde du skriva en bok om ditt liv och om din kamp!



Många kramar till Dig!!



//Tina- Kattis

2009-10-29 @ 13:18:08
URL: http://lordcaalveerts.blogg.se/
Postat av: Marie Lu



Är både vårdpersonal och i riskgruppen så jag fick min spruta bland de första grupperna här i eskilstuna, nu i veckan. Ömmade i armen efteråt och fick feberfrossa på jobbet dagen efter så när jag kom hem den kvällen släääpade jag mig i säng, utan tandborstning o tvätt, med dubbla morgonrockar, sockor på fötterna och extrafilt på...men så...tjillevipp! dagen efter, på morgonen, var biverkningarna helt borta :)

Det har ju snackats så mycket om vad sprutorna kan ge för biverkningar så man visste varken ut eller in.. trodde det skulle bli värre men det är nog väldigt individuellt.

Alla helgons dag och Halloween...igår fick vi spökbakelser på jobbet :) såå fiina! och goooda:)Kan jag rekomendera men då får ni ta er en tur till konditori Janelings i Eskilstuna...kanske skulle bli lite för dyra bakelser ;)



Trevlig helg och BUUUUhhuuu!!! på er alla och var rädd om dig U-B :) kram Marie

2009-10-31 @ 07:39:10
Postat av: n

m

2010-02-15 @ 01:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback