Livet går upp och ner

Först av allt måste jag säga till Carina (skrev ett inlägg igår) DU ÄR INTE ENSAM om att må dåligt och det är INGET att skämmas för. Det är så hemskt att det ska vara fult att vara sjuk i sitt inre, i sin själ eller vad vi ska kalla det för. Alla har upp och nergångar, många av oss äter olika sorters "lyckopiller". Kan räkna upp en hel radda av er som jag vet brukar läsa här -men det tänker jag naturligtvis inte göra MEN det är inte mer fel än att få värktabletter.

Hemma i Filipstad var det Marieberg som var skräcken och här är det S:t Olof och det är som du skriver Tack gode gud för att de finns när det krisar till sig. Du är stark men inte hur stark som helst och det har vi runt dig sett men inte DU!! Man känner att man vill hjälpa men till slut blir det tjatigt och man vet inte vad man ska göra.... eller SÄGA.

Nu är jag väldigt glad att du äntligen fått hjälp för NU kommer du snart må bra igen - Men glöm inte att det tar tid med sådana här saker lika väl som andra kroppsliga sjukdomar. Jag har cancer och mår skit för det, Du har haft det jobbigt med både din kropp som värker och en sjuk mamma, andra har problem med sitt barn, eller något annat....allt detta gör att vi mår dåligt och man FÅR må dåligt det är inte så att man är "sjuk i huvudet" för att man måste få hjälp med sitt inre....jag vet att alla håller med men också att de flesta tänker som Dig när det gäller dem själva.... Man ska klara sig själv och det går över...jag behöver bara vila eller vad man då hittar på ska bota allt....


Själv har jag mått ganska okej idag, har bakat samtidigt som jag pratade i telefon med Birgitta. Hon trodde inte det skulle bli några tekakor av min kletiga deg men skam den som ger sig! Jag tänkte lite fel och fick en dubbelt så stor deg som jag tänkt mig och den var superkletig....men 84 rundlar senare var jag klar. Tur vi har varmluftsugn annars hade jag inte  orkat. Efter detta storbak blev det inte mycket mer gjort idag ....fast jag orkade ta hand om morgonens kasse med trattar och trumpeter också! Mona och Leif de går hårt åt svampskogen...som tur är för oss :-)



Visst har jag väl ätit bra idag....
Dagens matlista: Har ätit både frukost= 1 stor balja rött te m 1 macka,
1 tekaka och kaffe till lunch 
1 potatis, 2 tunna revbensspjäll och en supergod svampsås till det med cremefraich i.
Sedan har jag plockat i mig 3 äpplen och några godisremmar....och en mugg kaffe till i kväll.

Nu avslutar jag kvällen med filmen Pelikanfallet där Julia Roberts springer så man förstår varför hon är så äckligt mager, stackars människa! Hon äter säkert inte så bra som jag och absolut inget godis... Tror de flesta skådisarna har anorexia. Kanske inte lika illa som den stackars tjejen man kan se i Sjukhuset på 3:an, hon som heter Engla Louise. Hon vägde 26 kg när de gjorde en tvångsinläggning av henne - hon ville inte dö men heller inte väga mer än dessa fjuttiga kg. Kan ni fatta hur det kan bli så fel i huvudet....lika illa som dessa feta människor som intalar sig att de mår bra av att bli världens tyngsta....SJUKT är vad det är allt i hop. Där räcker det inte med bara "lyckopiller" det ska nog starkare donigar + terapi på både längden och tvären.

Nu kom jag att tänka på något annat och det är att får ni chansen att gå i talterapi någon period i livet så ta då den!! Det borde alla få gå i någon eller några perioder i livet. Jag fick göra det för länge sedan pga mina ryggproblem. Nej, nej sa jag det är inget för mig, ge det till någon annan som behöver det. Men hur det var så skulle jag gå en gång i alla fall och det var såå skönt - gick alla gångerna och kunde nog gärna fortsatt ett tag till. Man får klaga på allt och alla utan att någon ifrågasätter det, vinklar det så man ser på sakerna från olika håll... Ja det var helt enkelt toppen och jag fick helt plötsligt en annan syn på Amerikanarna och deras "psyksoffor" även om det är lite hysteriskt där och som med allt annat status!

Läkarna säger alltid att jag ska äta det jag tycker är gott och det tycker jag alla ska göra. Livet är för kort för att lägga på äckliga saker men för den skull ska vi inte bli onyttiga - nyttigt är inte alltid =äckligt och onyttigt =gottigt å fett.
Jag gjorde en korvgryta i går som jag också åt av, vilket var lite konstigt för jag brukar inte gilla sånt så vidare värst men det är ju inte första gången jag upptäckt att jag ändrat smak....åt det nyttigare hållet faktiskt. Mycket rotfrukter och så nu dessa älskade Svenska äpplen som jag hoppas ska räcka länge men som jag äter ja...då är de väl slut snart.

Är det någon som vet om det finns någon gräns för vad som är okej att äta när det gäller äpplen? Kan man äta för många så länge inte magen protesterar?? Ja så länge jag inte vet bättre fortsätter jag väl med min dos på 3-5 st...det är väl som Rolf säger att jag tycks behöva äta ifatt 40 år av utebliven äppeldos.

Nu är filmen slut och hundarna sover snarkande i sofforna här....Rolf ligger uppe och snarkar, jag har missat Karlavagnen....ja, ja det får bli en stund med ljudboken så somnar jag nog gott sedan.
 Utsikt genom ett skitigt fönster. Hundar som vill komma in i alla fall två tanter som satt sina rumpor på trappsteget och väntar på tröga matte som aldrig öppnar dörren...dessutom luktar det så gott av nybakade bröd....


Kommentarer
Postat av: Tina

Det sägs att ett äpple håller doktorn borta!!!



För många äpplen kan du känna av gallan, tror jag.

Jag tycker du är duktig som äter, men om jag får inflika, så skulle jag önska i din meny någon mun eller ett glas juice- tänk på vitaminerna som håller baciluskerna borta från dig ler

Kvällmaten var du jätteduktig!!!!!



Till frukost och lunch kanske du kan ta lite mindre te och kanske något som är vitaminrikt, förutom äpplen skratt

Jag skulle vilja smyga in någon milkshake eller en glasspinne också någonstans mellan frukosten och lunchen eller mellan lunchen och kvällsmaten, bara för att du skall få i dig lite extra ler



Det är med omtanke, men som sagt du är ju vuxen nog att få välja själv ler



Jag har nu jobbat två nätter med väldigt högt tempo!! Nu skall jag gå och sova, men som alltid tittar jag in hos dig först!



Godnatt och God morgon för Er som går upp!!!



Kram Tina

Postat av: Birgitta

Jag tycker det ser bra ut det du åt igår, nästan som min meny. MEN jag åt två påsar bilar också. En påse på väg till S-vall och en hem, 2x7 mil kräver sötsaker.

2008-10-22 @ 08:40:57
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Maja

Va e det för flat som är med på bilden?

2008-10-22 @ 21:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback