Nalleman med vingar...

image207

Min egen lilla skyddsängel kom på posten idag i en liten röd ask! Han ska skydda mig mot allt ont och pigga upp mig - och det gjorde han! Tack Susanne. Nu har jag 2 "änglar" (fick en annan liten ingjuten av Marie och Ingemar förra året)som jag ska få hjälp av + alla er andra, så nu kan det väl inte gå annat än bra. Sedan har jag en liten "turmojäng" jag fick av familjen Åhlin oxå...så vad kan gå fel ;-)

Idag har jag mått rätt bra på förmiddagen och vi = Kristina och Susanne å jag var till Lojsta och inhandlade en massa blommor som vi ska plantera i alla krukor -hemgjorda och bort...köpta menar jag, krukor. Det var lite...mycket rörigt där och vi var en aning irriterade när vi åkte därifrån men det gick snabbt över. Jag var så sugen på glass så det blev en mjukglass med chokladströssel från Bagarns på Hemse /God och nyttig lunch!! Tycker kanske inte alla men jag tyckte det var smaskens....

Efter maten...var nog inte matens fel men jag fick så ont i både armen och ett ben, inte det cancersjuka benet utan det andra. Men vad som är cancersjukt och inte vet jag väl inte något om just nu...men snart.

I morgon ska vi hämta lite inredning till badrummet, det ska snart börja sättas kakel...snart...hoppas jag. Men det är nog en hel del till som ska fixas först. Fönstret som jag hittade på ska sågas upp och sättas i och sedan ska det göras nischer i väggar, kant att lägga "hundduschhylla" på och en del annat som JAG hittat på. Ibland ångrar man att man är så himla påhittig och ....typ jobbig -allt tar så lång tid då. Men snart kan man väl få kissa nere igen och det ska bli en STOR befrielse som ska firas! Det är så jobbigt att släpa sig upp för trappan när det gör så vansinnigt ont i benen, det får nog bli invignigsfest när det är klart.

Nu är det sovdags igen, men denna gång är det natt och okej att sova inte som förut idag när det var dag och jag måste sova-det är sååå tråååkigt.....
image210
Härliga rosor och prästkragar från svärmor.
 
Varför heter det svärmor...ska man svära över henne eller vad betyder det?? Finns det någon som vet, skulle vara intressant att veta. Jag tycker det låter så fult och elakt....inte "nice" alls.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Har hittat en bra sida, ordbruket.com Där står följande.

Var kommer då ordet "svärmor" ifrån? Kalle Bäck förklarar att ordet kommer från att man "svär sig till en svärmor", i samband med att man vid giftermålet svär den så kallade trohetseden. Men där har nog Kalle fel...

Svära, t ex en ed, hette förr svärja. Det faller tillbaka på ett gemensamt germanskt ord. På fornsvenska hette det sværia, på isländska och norska sverja och vi har också tyskans schwören samt engelskan swear. Det germanska ordet grundbetydelse var troligen "tala". Vi har kvar detta i orden "svar" och "svara".

Ordet "svärmoder" däremot har rötter som går ännu längre tillbaka, kanske till det indoeuropeiska urspråket. På fornsvenska hette svärfar swær och svärmor swæra och detta är också utgångspunkten för orden "svärson" och "svärdotter". Orden hör ihop med en gammal indoeuropeisk språkstam, som heter sue- och betyder "sin", "egen", "till familjen hörande". Stammen finns även i ord som "sven", "syster" , "svåger" och "svägerska". Namn för sådan här släktskap fanns långt innan man började svära trohetseder...

Så ordet "svärmor" hör inte ihop med att svära en ed, inte heller med att uttala en svordom - även om nu svärmodern ibland liknats vid fan själv eller t o m hans överdängare, som i det gamla ordspråket:

"Fan visste inte att han var i helvetet förrän hans svärmor kom dit!".

2008-05-31 @ 09:17:18
Postat av: Pernilla

K har döpt om det till "Svämmo". Nu har han ju ingen svärfar men om det funnits en så hade han kallats "Sväffa".
Bättre? Nja, vet inte.
/P

Postat av: Marianne

Vi tänker alla på dig här och håller tummarna att det ska gå vägen den här gången med. Som någon annan skrev här så tänkte jag också när jag träffade dig senast att du ser ju så frisk ut att det är svårt att ta in att du faktiskt är sjuk. Hoppas ändå att det vackra vädret kan pigga upp dig lite i alla fall, att du kan sitta ute och njuta av den vackra sommaren.
Bamsekramar från Marianne med familj
ps.Nemo mår bra och hälsar förstås.

2008-05-31 @ 22:36:34
Postat av: Anonym

Fredrik föredrar att kalla dig för UB

2008-06-02 @ 19:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback