Tisdag och ett sammandrag från livet...

Oj va tiden går och inte skriver jag ett enda litet ord... Vet inte var jag ska börja...först var det jättekul med att Lina var hemma och så...sen var det nervös röntgen i torsdags och det gick som väntat bra...fast nervös ändå! Sedan kom lördagsmorgon när Lina skulle åka, inge kul alls...men vi gick upp och åkte in allesammans kl.05.30...eller så, mitt i natten var det i allafall;-) Hon gick på och vi tog hundar och frukostkorgen med oss till skogen där gick Rolf en ordentlig tur medan jag vilade lite i bilen(gömde mig så hundarna inte skulle se mig...jag det kom ju tillbaka en gång ändå)sedan gick jag emot dem när de hade en lagom lång bit kvar - tack mobiltelefonen!
Sedan åt vi våra mackor och kaffe. Innan vi åkte kollade vi efter trattkantareller där vi hittade förra hösten, men inte en enda en. Är det någon annan som börjat plocka den sorten?

image51

 

Härlig höstpromenad med Lina och hundarna för 2 veckor sedan!

Sedan var helgen en enda väntan för min del på måndagen, den stora domedagen! Läkarbesök och svar på alla röntgenundersökningar. En kvinnlig trevlig läkare från Radiumhemmet hade kommit ner för att träffa mig och några andra "stackare". Det här ser bra ut sa hon och jag kändes mig helt stum, hade som ni vet väntat mig något hemskt eftersom jag haft så ont. Huvudröntgen visade att skallen var lika tom som vanligt, inte en knöl så långt ögat kunde nå = bara luft eller....?
Resten av kroppen och skallbenet såg ut som förra röntgenundersökningen, ingen förändring. Armbågen som jag haft ont i såg helt frisk ut...oj så konstigt... Hon fick faktiskt läsa upp en hel del för mig för jag lät nog inte riktigt som jag trodde på vad hon sa. Sedan förklarade hon varför hon ansåg att jag skulle fortsätta med hormontabletter i 3 mån. till. Min bröstcancer är extremt känslig för hormonbehandling och därför så svara den troligen (enligt henne - delade uppfattningar)lika bra på detta som på cellgift. Cellgifterna förstör så mycket och bryter ner så många saker i kroppen att de ska man undvikas. Men eftersom de är så oense om vad som är rätt och fel så känner jag att det är skönt att veta att jag fått "tunga" saker först och nu kan kanske hormonet hålla det i schack.
Får jag inte mer ont eller några andra förändringar så ska jag inte behöva röntgas förrän i dec. JIPPI!! Hoppas det håller sig, skulle vara så skönt.
Vi firade med kaffe och ja...ganska god kaka i sjukhuset, med mest Delicato att erbjuda.

I Torsdags fick våran kära, kära Dora sluta. Det var hemskt...fruktansvärt att ta detta beslut och sedan genomföra det när hon ännu var pigg i många hänseenden men höll på att ta slut i andra. Hennes kropp orkade inte längre, hon drack massor med vatten, hade svårt att hålla sig, både kissade och bajsade inne och ville inte alltid med på promenader längre. Ville inte äta mer än det hon fick tjuva...då var hon jättesugen och snabb som en huggorm. Mina kära vänner "Pernillorna" Å och G åkte med Dora och lilla Mocha som samma dag skulle få sin trasiga svans kuperad. Allt var så jobbigt, jag orkade inte. Att ta farväl av en hund vi haft i 13 år från det hon föddes och en så speciell hund som Dora var en allt för tung uppgift för mig. Mitt eget liv kretsar runt detta med döden, hur länge man har kvar och så kommer detta...det gick inte. Men Pernilla Å har haft Dora som sin och familjens extrahund sista året när jag varit för dålig för att orka ha henne här hemma och när hon erbjöd sig så tackade jag ja. Dora förstod nog varför jag inte följde med henne sista biten...hon var ju en så klok tant, våran Dora. Alla kommer vi att minnas henne så som hon var, en tokig knastant. Satt i hundsängen eller soffan och hoppade och ooade, när hon inte fick uppmärksamhet. Som knyckte bullar och muffins från både barn och vuxna som inte passade upp. Som kunde klättra upp till stjärnorna efter ett muffinspapper...och som när det gällde sådant var snabbare än en huggorm...snabbare än blixten... ja, ja ni vet, alla som sett.


En sak vet vi och det tröstar, hon har haft ett härligt liv som gladde inte minst alla barn som fått låna henne både i sitt hem och på utställningar i tävlan om att visa hund. Hon ställde alltid upp för allt och alla men det gjorde även alla vi människor för henne, just för att hon inte gick annat än att älska för den tokfia hon var. Måste klistra in några bilder från hennes liv, det finns så mycket man kan berätta om denna dam som tog oss genom livet från koblajjor till stor galautställning på Grand Hotell i Stockholm där hon tävlade om årets vackraste veteran.

 

image44
image45
image46
image47
image49

 

Nu är Maja hemma och hjälper oss med renoveringen, som går sakta men säkert...hoppas jag, även om det känns som det blir bakslag ibland...måste köpa mer spackel i morgon. Vi har varit och beställt en tapet till fondvägg idag och hoppas nu det ska bli bra. I morgon åker vi till stan och kollar lite på kommande gardiner och lite sådant som Rolf är glad att slippa. Dessa konstiga män som inte uppskattar det roliga här i livet som att shoppa. Fördelen är ju att de heller inte märker vad man gör så vill jag gärna ha en viss sak så är det bara att fixa det och sedan får man vänta och se om det blir någon reaktion...ofta ingen!
Hoppas Majsan stannar till i nästa vecka, skulle vara roligt men hon har ju lite annat att göra än ta hand om sina halvsenila föräldrar. Nu ska jag sova!

Tusen miljoner TACK till Pernilla Åhlin och Grauning för att ni ställde upp för både mig, Dora och Mocha i torsdags. Det är värt allt guld(om jag hade något)i världen!


Glömde skiva att Mocha mår bra eller förhållandevis bra. Hon får smärtstillande och naturligtvis är det jobbigt. Kupering på en vuxen hund är inget man gör frivilligt men i enstaka fall blir det tyvärr nödvändigt och då får man göra det bästa möjliga av det. Hoppas att hon ska bli bra och oberörd av det snart. Hon hade ju en så enormt kraftig svans som alla vet som blivit "snärtad" av den vet. Men efter att den ständigt var sårig och blödde kraftgt blev vi tvungna att göra detta ingrepp. Hon är pigg och med på promenader, jobbigast av allt tycker hon nog själv att "tratten" är som hon måste ha, den gillar hon inte!!

Grattis Lisen till alla era nya framgångar på utställningar och till ett klokt bilval!!

Kommentarer
Postat av: Siv Ödlund

Hejsan!
Tråkigt med Dora, har ju själv nyss varit med om att behöva avliva en kär gammal hund. Fast man vet att det inte är så inbillar man sig att de ska leva i evighet.
Det var i alla fall härligt att få veta att det är (relativt) bra med dig.
Angående att ta hand om halvsenila föräldrar så sa jag till Jesper för ett tag sedan att han borde sikta på en anställning på Gotlandsbåtarna (han har ju bestämt sig för att bli sjökapten) så att han kan ta hand om sina föräldrar när de blir gamla.
Svar: "Det finns ålderdomshem".
Kram från Siv!

Postat av: Liseen

Så skönt med rönken resultaten, och så tråkigt med lilla Dora.
många tröstekramar från oss
Lisen

2007-09-18 @ 08:32:09
Postat av: Monica Smed

Det var verkligen skönt att "äntligen" ;-) få läsa lite goda nyheter ang. dig, Ulla-Britta! Vi blev lite smått oroliga när det inte kom nåt nytt på bloggen....men bli nu inte övermodig, spar på extrakrafterna som du antagligen fick i samband med det positiva beskedet!Dom ska räcka lääääänge!
Tant Dora har det säkert bra i sin hundhimmel, även om hon blir saknad av många. Hon ligger nog på ett moln och käkar muffins! Förstår att det var ett jobbigt beslut, men samtidigt nog det bästa för henne.
Du har tur som har så fina döttrar som Lina och Maja,inte så konstigt kanske, du har ju varit med och fostrat dom! En stor KRAM till er båda (Lina o. Maja) när ni läser detta! Visst, Rolf får också en!
Ruffe har fått en ny kompis, Sascha! En Cavalier King Charles Spaniel på 1,5 år. Dom trivs verkligen ihop, fast det blir ju mest bus förstås, men det behövs ju också!
Stor kram till er alla!
Monica, Nenne o. Ruffe

2007-09-18 @ 09:22:13
Postat av: Marianne och Nemo

Precis som kommentaren ovan var jag också nervös varför du inte skrev på länge men så kom ju dessa goda nyheter om röntgen osv. JÄtteroligt att läsa det och hoppas det håller sig länge nu. Desto tråkigare med Dora men det är ju så med djur. jag törs inte tänka på det som måste komma en dag. Men man måste tänkte på det roliga som varit med de små liven och vara glad att man har fått vara med om dem. Rummet verkar ju bli klart långt före jul nu. visst är det kul att fixa lite nytt här och där. Må så gott nu och var extra glad över dina fina döttrar.

2007-09-18 @ 20:11:59
URL: http://app.block.se/trackback/ping/6591918
Postat av: Anna-Lena

Hej!
Vad skönt att få läsa dina härliga rader! Det är verkligen sorgligt att ta farväl av en kär hund. Ofrånkomligt men sorgligt, och vi har alla ett ansvar att inte låta det gå för långt. Men det är fruktansvärt när man väl ska göra det. Dora var
verkligen en toktant men charmig. Glömmer aldrig en sommar när hon fick tag i ett kålhuvud som låg på köksbänken. Minns jag rätt var det väl jag som släpat ditt kålen också - för jag har väl i stort sett alltid släpat med mig ett kålhuvud. Kanske är jag en toktant också! Lilla Dora har det säkert jättebra i sin hundhimmel och kanske träffar hon på vår stilige Miller! För de var ett fint par!
Idag har jag varit hos veterinären och kollat Lucas. Sån Borreliaskit, ni vet. Ja, han är under medicinering nu och är väl rätt ok.
Jag bara säger det, att hundarna är mina pärlor!!
Hälsa nu alla i huset. Kramar...

2007-09-18 @ 20:29:25
Postat av: Marie Nylander

Hej!
Härligt att läsa att det är förhållandevis bra med dej. Även jag blir orolig när det är "tyst" på bloggen. Är alltid rädd för att det då blivit sämre med dej.
Trist med din lilla Dora, men vi har ju de små liven endast till låns och måste njuta av den tid vi får tillsammans med dem. Kom ihåg allt det goda hon gav er så känns det förhoppningsvis lite bättre.
Är nu hemma igen efter en massa åkande runt i vårt avlånga land. Först har vi varit i Norrland på årliga jakten - härligt! och efter lite drygt en vecka hemma blev det återigen en tripp till Norrland, då jag blev uppbjuden av valpköpare till Västerbotten för att titta på deras "odåga". Han var inte alls så besvärlig som de själva tycker, behöver bara lite mera fasthet så skall det bli bra hoppas jag. Han accepterade mej direkt som om jag alltid varit hans matte och hans stackars ordinarie matte blev ju "brädad". Otroligt vacker är han i alla fall, frågan är om det inte är den snyggaste jag fött upp hittills.
Han bor i det lilla samhället Åmsele, som tyvärr bara är känt för en riktigt otrevlig sak - trippelmordet. Tänk - nästa år är det 20 år sedan det hemska skedde. Vi var uppe på kyrkogården så jag fick se vart hemskheterna ägde rum. Mamma/mormor/svärmor till offren har gjort en vacker minnesplats där - allt för att det onda inte skall få vinna.
Efter en kort mellanlandning hemma mellan flygankomst och båtavgång för färd till Vårgårda och uttagning till VM för stående fågelhundar så är vi nu hemma igen. Och jag är så otroligt stolt och glad över våra två duktiga små bretontikar. Vi startade Wimsa och Tindra och tro det eller ej - de gick vidare till Sveriges VM-lag, en ordinarie och en reserv. Laget består av 4 ordinarie och då är en från lilla VALL och det är reserven också!!! Det är f ö första gången det är någon breton med i laget och det blir nog första gången en långsvansad breton startar på VM! Övriga deltagare i kontinentala delen av laget är vorsteh.
Så nu går snart färden iväg till Waterloo söder om Bryssel i Belgien, där VM:et går av stapeln 1-3 oktober. Håll alla tummar, tår och tassar för att det går bra.
Många kramar - Marie

2007-09-20 @ 14:53:49
URL: http://www.eirams.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback