Plantering

Oj en så skön helg det varit med mycket sol och jord. Jag har använt stora solhatten jag fick av döttrarna för att skydda min bara skalle och näsan som alltid blir så röd av min värk(visst är det konstigt, röd på nösan och halsen) och nu efter cellgiftet kortisonens biverkningar...rödare än rött i hela nyllet och på bröstet. Sedan har jag min linnehatt som får tjänstgöra när jag ska sitta på min lilla pall som jag fick av min morbror för länge sedan. Den följer mig nu runt huset så jag kan sitta på den och plocka ogärs och plantera. Det är så härligt men man måste vara noga både med solskyddet och ryggen som inte vill vara böjd så länge...det blir väldigt ont. Sätter jag mig direkt på backen är det inte säkert att jag kommer upp igen. Jag har blivit så svag i vissa muskler...eller vad det är som händer. Jag kan bara inte ta mig upp och flera gånger har Rolf fått komma med pallen så att jag först kan ta mig upp på den och sedan med hjälp av hans arm kan jag dra mig upp...jag förstår inte vad som händer med min kropp som alltid varit så stark. Mina ben har varit extremt starka men inte nu längre även om jag tränar så gott det går utan att få ont.

Nu funderar jag på om jag ska skriva på en mailsista som jag är med på som handlar om cancerdrabbade. Det har varit väldigt aktivt där nu i vår mot tidigare nästan inget. Men nu funderar jag på om jag ska skriva där om att jag har denna blogg. Det är ju inte så lätt att hitta hit med tanke på att jag har en adress som inte hör i hop med cancer.

Jag vill ju ha kontakt med andra som har liknande problem och även ge dem som kanske är nyinsjuknade att få hopp för jag har ju klarat mig bra i flera år även om ingen riktigt trodde det när jag insjuknade igen efter 17 år. Jag får väl fundera en stund till på detta.

Som tur är ska jag träffa min läkare nu till veckan igen och då få chans att visa mina händer och nu även mina fötter. Det har börjat lossa skinn även där nu och det gör att jag blir lite orolig att de inte ska kunna fortsätta med mitt nuvarande cellgift...OM det nu gör någon nytta, det vet vi ju tyvärr inte ännu. Jag smörjer och smörjer händerna hela tiden och har handskar både ute i jorden, solen och disken. Fötterna var bara i skorna i går och det blev nog för mycket piling så numera har jag sockar på i rabatten för att skona även dem, Jag som älskar att gå barfota på plattorna och i gräset...gräset går väl rätt bra ännu men gå på något hårt och ojämt gjorde för ont. Men det gäller väl att hitta lite sköna skor som fötterna kan må bra i.

Nu ska jag lägga mig så jag kan orka lite i morgon också, känns alltid så skönt att fä göra lite annat mot det vanliga med städning och bakning. Fast jag har gjort rabarbermuffins som någon blir sugen så finns det nog lite för ett tag till i frysen. De är så lätta att göra inte som en morotskaka, fast jag ska nog göra en sådan också om det ska blir regn i veckan. För då måste jag ju hitta på något här inne i stället. Städa kanske inte kroppen orkar med men lite bakning kan jag kanske fixa - hoppas jag i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Monica

Du är verkligen beundransvärd - planterar och rensar ogräs, det är ju inget latmansgöra precis:-)

Men det är skönt när det är gjort, då kan man sitta och bara njuta....med solhatten på!

I helgen åkte vi upp till Läckeby(djursjukhus) och besökte minneslunden.Den ligger så fint beläget i en skogsglänta där solstrålarna letade sig ner - det var både vackert och sorgligt, men samtidigt också rofyllt.....

Önskar jag kunde komma över och smaka på alla dina smaskiga bakverk - rabarbermuffins lät väldigt gott! Nu ska vi måla runt våra nya fönster - men efter sommaren kommer vi!

Kram till er båda/Monica&Nenne

2010-06-07 @ 09:16:57
Postat av: Lisbeth

Skönt att du orkar vara i trädgården, trots giftet! Hoppas fötterna inte blir sämre!

Skulle gärna smaka på dina muffins, jag är lika förjust i sötsaker som du.. Och morotskaka.. ;) Men det är lite för långt att åka för en kopp - jag bor i Göteborg! :)



kram

Postat av: Cristel

Hoppas läkaren bara säger bra saker till dej. Jag går på sem den 14/6 så efter det kan vi ses för en pratstund. Så sköt om dej och var ute så mycket du orkar, njut av sol vind och fågelsång. Men ha solhatt och solskydd på. Kramar i massor till dej.

från Cristel och Spike

2010-06-07 @ 14:00:40
URL: http://famkolmodinjohansson.hemsida24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback