Söndag eftermiddag

Nu borde jag ligga och vila men jag känner att jag måste fråga om svampen först. Vad heter dessa och är det "kantareller" allt sammans??

Den till vänster har lite grönton i foten...vi kallar dem för "smalben" för den är lite smalare och mer perfekt i foten...den andra kan vara lite veckig och tjock på ett ställe och smal på ett annat.

Vågar man äta den till vänster?? Vågade inte ta så många av den men tyvärr var det mest av dem där jag kröp omkring.

Sedan hittade Rolf en konstig lite läskig sak, som såg väldigt giftig ut. Liten och lite glasaktig...det fanns tydligen många av dem där han var.  Någon som vet vad det är?? Inte viktigt men lite spännande att veta.

NU ska jag vila. Rolf är på jakt med Sally, Bonnie har fått korthåriga tassar och öron...Mocha bara njuter av att hon slapp saxen men hon vet inte vad som väntar så fort jag bara orkar.....

Sovit dåligt trotts vätskedrivande ....rossel, rossel... Försökt sitta upp och sovit för att Rolf skulle kunna sova. Inte bara för hans del utan även för min egen. Får nog kanske ringa och förvarna dem om att de måste kolla lungan på torsdag när jag kommer in. Allt som har med Onkologen och lungan är så jobbigt, man vill inte....

NU SOVA!!!


Kommentarer
Postat av: Gittan

Hejsan! Länge sedan vi sågs, så jag stack in och surfade på din blogg och fick då se dina svampar. Den till höger är rödgul trumpetsvamp och den till vänster trattkantarell(lite brunare fot). Bägge har liksom ihåliga "stammar". Sedan så fortsätter fjällen ner på "stammen" en liten bit. Jättegoda bägge 2. Har själv plockat rödgul trumpetsvamp idag (vad har man annars bajspåsar till) och varit förbi mamma med den. Roland vägrar nämligen rensa fler för jag har mani på att plocka svampar, kan bara inte låta bli.

Den nedunder verkar inte ätlig men jag vet inte vad det är. Håller mig till de få sorter jag vet och de är de som du har på bild bl.a.

Kram, kram från Gittan

2010-10-03 @ 18:23:34
Postat av: Pernilla Å

Nej, det där med svamp är verkligen inte min grej. Skulle inte våga plocka men det är ingen fara för jag hittar ju ingen svamp heller. Om Gittan vill kan du ju alltid lämna av dina svamp påsar här. Men bara om det är svamp i dem, inget annat som man brukar lägga i bajspåsar.

/P

Postat av: Susanne

Jag håller med Gittan om vilka svamparna är. Den lilla tror jag är nått spindelskivlings aktigt med stort ?. Verkar farlig tycker jag också. Mina svampböcker ligger i skolan så jag kunde inte kolla upp den närmare.



2010-10-05 @ 20:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback