I hatten!

Jag sitter just nu på kökssoffan (torsdag)med en Bonnie som har 41 i feber. Hon började bli dålig i går när jag skulle till stan och träffa läkare...så typiskt när man aldrig har något annat annars.

Så nu har jag pratat med veterinären och hon har gett oss en tid mitt på dagen. Rolf får jobba i fatt sitt i kväll och några dagar framöver. Jobbigt när man inte klarar sig själv...speciellt när man alltid varit van att fixa saker själv. Sa till läkaren i går att jag har svårt att acceptera att jag inte orkar som förut. Men det är nog ett vanligt beteende och blir nog kanske värre ju äldre man är...kanske.

Läkaren sa att jag skulle vila när kan kände för det och rätta mig efter kloppens signaler. Mina fingrar såg ännu rätt fina ut mot hur de brukar kunna bli av detta cellgift. Mina tummar är mest drabbade av cellgiftet och risken finns att man till slut tappar nageln. Alla små sår skulle man vårda önt för de kan bli livshotande, det är genom dessa man kan få en infektion som blir svår att stoppa. Så handskar var ett måste vad man än gör och smörja händerna ofta, ofta. Gärna ha en liten tub med sig i väskan. Det har jag redan men bra att man blir påmind om hur viktigt det är.  Vad är det man  brukar säga... man ska inte förakta små sår och fattiga vänner!

Vi åkte till veterinären och hon tog alla möjliga prover och röntgade för att kolla efter förändringar och ev.spridningar till lungorna av de tumörer hon fått sista 6 mån på ena sidan(sitter som en klump med tumörer på ena sidan av buken)och som troligen är av elak art. Men allt såg så jättefint ut, alla prover var topp och hon var väldigt fascinerad av hur fin hon var för att vara 12 år. Så välhållen ;-) alltid roligt att höra, då har man gjort något rätt i vården av de fyrbenta!
Extra roligt är det ju för att hon är uppföd av oss själva och att hon är både mormor/farmor och mormorsmor/farmorsfarmor - hoppas hon ska ge sina goda gener till dessa så de lever länge och får vara friska. Vi kan inte komma på om hon varit till veterinär någon gång....jo en för ca.2 år då vi kollade hennes då enda tumörknöl i en tutt. Då röntgade de även då lungerna och allt såg fint ut och därför struntade vi i att operera henne eftersom hon var så pass gammal (då 10 år)men det kanske vi skulle ha gjort...nej det hade nog bara startat växten ännu tidigare.

Hemma igen gick vi till vila och husse åkte till Kiropraktorn och därefter till sin plattsättning som är lite brådis med. Sedan sov vi i soffan och när husse kom hem gick vi alla och sov på riktigt. Jag var så fruktansvärt trött, helt vansinnigt trött.

Bonnies temp var 39, 2 när vi tog sista kvällstempen.


Idag är det fredag och jag är fortfarande lika trött...är väl både cellgiftet och Bonnie(psykiskt) som påverkar. I morse hade hon 39,7 och nyss tog jag igen 38,9 så det går åt rätt håll. Hoppas vet.tycker det är okej nedgång. Ska ringa och rapportera i kväll.

För övrigt har jag inte gjort mycket mer än pratat lite i telefon och sovit. Ändå är det dags att vila igen...beror nog på att jag bara suttit och sovit - behöver lägga mig ner! Jag satt och drack kaffe på kökssoffan ...å sov! Det är ofattbart att JAG kan sitta och sova, jag som aldrig har förstått att man kan sitta och sova. Man lär sig förstå saker här i livet eftersom och det är väl så livet är menat att vara =lära sig eftersom.

Sally och Mocha har bara kutat ut och in för att inte missa Susanne när hon kommer. De fattar tydligen inte att hon hämtar dem genom att gå in genom dörren och inte något annar.

Har förberett för utbakning av Pizza. Det blir en variant med bacon, oliver och banan - det är jättegott om man gillar stekt banan. Vi bakar nästan alltid våra pizza själva för att det finns ingen god variant här på Hemse sedan Duses livs slutade baka! De skulle gärna fått starta pizzabageri, det skulle ha gått jättebra men tydligen är det ingen som nappat på det. Jag hade nog kunnat tänka mig att driva en sådan sak om jag varit frisk. Våran egen är ungefär i köp-pizza kvalitet ...fast lite mer fyllning och lite godare.

Mitt huvud har blivit rödprickigt av kortison....och inte bara huvudet utan NÄSAN också! Hoppas verkligen inte det blir värre! Brukar tydligen vara vanligt att det blir rött just på huvud och sedan på bröstet/dokoltaget som hon sa min läka. Det har börjat klia lite...får nog ta på lite Aloevera, det brukar svalka. Nej nu kommer ju snart Rolf och jag som skulle vila LIGGANDE en stund. Bäst att stänga detta för en stund.  

Rubriken blev ju inte rätt! I hatten?? Vilken hatt?! Jo Birgitta har gjort en jättefin hatt till sitt barnbarn Elsa och den skulle jag skriva om men spårade ur och det blev inget om den. Hon frågar i inlägg om jag kanske vill ha en och varför inte. Det skulle väl vara bra att ha som lite solskydd och kanske dölja det prickiga huvudet. Så till BF - har du lust så ...men den måste vara större för jag är en riktig tjockskalle!!


Kommentarer
Postat av: Kitty

Har sett Elsahatten på Birgittas blogg! Mycket söt! Vore väl inte helt fel till sommaren! :) Jag har aldrig varit någon hattmänniska men jag snodde faktiskt brors hatt i helgen! ;) Den var fin! Och Elsa ska vi inte prata om! Hon sätter ju allt på huvudet har jag sett ;) Kram på dig!

Postat av: Birgitta

visst, huvudmått och önskemål om färg emotses! Vill du ha blommor på den också :)

2010-06-11 @ 19:10:29
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Annelie

Ja nog blev hon söt i den fina hatten.



Men vad sägs om denna kreation?



http://www.sellgren.net/IMG_1870.jpg



Kramar från fam Sellgren

2010-06-13 @ 08:44:16
Postat av: Susanne

Man vet ju aldrig vad såna som jag kan hitta på. Men jag tror nog jag fortsätter använda dörren ett tag till i varje fall.



Hatten var söt och Elsa med såklart! jag har fått en nästan likadan fast randig som Emelie gjort, men mig skrattar de åt när jag har den och inte säger de att jag är söt heller HMMMM. ;-)

2010-06-13 @ 09:31:13
Postat av: Pernilla Å

Bonnie har varit i mina tankar sen jag fick hör att hon var sjuk. Hon ligger mej varmt om hjärtat (som du vet) och visst har hon fin barn och barnbarnsbarn! Jag har ju både och här hemma.

/P

2010-06-14 @ 13:09:20
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Ingvor

Tråkigt att höra om Bonnie, hoppas att hon nu mår bättre och att du själv också känner dej ok.



Sköt om dej

Kramar från Ingvor och Sigge

2010-06-16 @ 11:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback