Hemma igen med mina volanger

Så var man tillbaka i hemmet igen efter en händelserik vecka i storstan tillsammans med vännen Birgitta och några andra som kom på besök.

Det var enklare till viss del denna gång men jag mådde klart sämre än förra gången. Fick en första strålning på höften, den högra och sedan gav de mig en dunderdos på ländryggen. Jag kunde få problem med magen på så vis att jag skulle hålla mig nära en toa...men den märkte jag inget av. Däremot så kräktes jag som en ...ja vet inte vad, det var hemskt. Efter en massa motgifter mot illamåendet så klarade jag resten av dagarna innan det var dags för nästa behandling. De var tveksamma att ge mig en behandling till så snabbt efter eftersom jag reagerade som jag gjorde. MEN pga. att jag bor där jag bor och att jag har så ont som jag har så fick jag den ändå. Fick en så tidig tid som möjligt och innan hade jag tagit tabletter både mot diare och kräkningar, allt för att förebygga!

Denna gång fick jag bara på höften och då skulle inte så mycket av tarmarna komma med och jag skulle inte behöva få som förra gången men de var lite oroliga ändå och bad mig ligga kvar i lokalen en stund så de såg att jag inte blev dålig igen.


När faran kändes som den var över gick vi upp och fikade i den svindyra serveringen som de har på SÖS. Hur kan man få ta sådana ockerpriser när det inte finns något att välja på. En liten juiceflaska som i kiosken kostar 20 kr kostar där 33 kr...en kanelbulle 17 kr här i Visby på sjukhuset tog de 10 kr såg jag idag. Varför är det så?? Vi sjuka har ofta redan en dålig ekonomi pga. alla extra kostnader som det för med sig att vara sjuk och så ska man till och med på sjukhusområdet klå oss på lite till...orättvist tycker jag!


Hur som helst så gick det bra denna gång jag kräktes inte en enda gång fast jag fick ta tabletter mot illamående tills i söndags så helt fritt var det nog inte denna gång heller.


Det kändes mycket mer av denna strålning än den jag fick på armen. Det beror trorlien på att jag fick en mycket större dos. Förra gången delade de upp det på 5 ggr denna gång bara 2 stora i stället. Det både kliade och sved, men gick över och nu ör det bara ömt.


Det värker väldigt mycket mer än vanligt men det är som det ska och jag behöver inte oroa mig för det. De säger att det ska bli bättre sedan och det ser jag väldigt mycket fram emot.  


Idag har farmor = svärmor fått köra mig till sjukhuset så jag kunde få mitt månadsdropp och den nya hormon sprutan som jag inte vågade mig på förra veckan eftersom jag mådde så illa. Men idag tryckte de in den i ett av fett vecken runt midjan...NEJ, NEJ sa sköterskan VOLANGER heter det och de är värdefulla när man är sjuk så var glad över dem! Så då får jag väl försöka vara det och ni med om ni blir sjuka. Odla och vårda era volanger, man vet aldrig när man behöver dem!


Kommentarer
Postat av: Tina

Ja, dessa volanger hörde jag av en jobbarkompis faktiskt. Jag hade aldrig själv hört detta ordet tidigare, men blev lite full-i-skratt.

Den jobbarkompisen fick en hjärtinfarkt, rökte och jobbade massor med tungalyft och stress som kryddan på det hela. Hon om någon visste hur det var att få hjärtinfarkt eftersom hon mött så många med detta, men så när det drabbade henne själv så blev hon osäker.

Efter hjärtinfarkten så blev det volanger istället till hennes förtret, men hon är så go och glad tjej i sina bästa år som mig skratt, vi är lika gamla.

Så hon gjorde något gulligt av volanger och sa det med ord som om det var på en kjol som var vacker och inte något fult. Efter detta så tycker jag att ordet volanger är gulligt!!!!



Usch, det låter inte så rolig resa till stor stan även om dina medhjälpar är guldvärda, men att må så himla dåligt. Jag känner medkänsla med dig även om den inte hjälper.



Jag håller med dig!!! Jag tycker man skall subvenstionera (vet inte om det stavas så där,ser inte ut så) priserna för dom som har sådana sjukdomar som gör det hela ekonomiskt problematiskt.

Jag tycker man skall sänka priser på allt som man gör för pensionärerna, skall man göra för dom som är sjuka och då även på maten, fikat det lilla som finns att köpa.

Kram Tina

Postat av: Maja

Glöm inte tigerränderna som alla vi pumor har oxå! Dessa tigerränder pryder ofta volangerna.

2008-08-19 @ 14:12:07
Postat av: Pernilla

Vad gör man när volangerna blir för.....bylsiga?



Satt för lite sen och klagade vid doktorn på min viktuppgång den senaste tiden och han tröstade mig med att berätta att "fylligare" kvinnor inte har lika stora besvär i övergångsåldern. Han snackade om hormoner och ditt och datt. Jag ser dock bara kilo i mina volanger, inte hormoner som är bra att ha. Men jag har en snäll doktor som säger att jag inte är överviktig bara "fyllig".

/P

2008-08-19 @ 20:15:13
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Marianne Clémentz

Volanger, ja det var ju en försköning det. Men den var bra.

2008-08-21 @ 19:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback