Rosabandetkväll

Snyft och snörvel, nu har jag sett på alla som har det lika jävligt och värre än mig. Det är ganska många som får det i unga år som jag fick. Förr lät det alltid som det var gamla tanter som fick det men det måste ha förändrats under de senaste 30 åren. Det är 17 år sedan jag fick det och sedan fick jag njurcancer som inte hade med bröstcancern att göra...om man nu kan lita helt på det. Men det värsta är nog om jag får metastaser från njurcancern för då är det nog kört efter vad jag förstått. Men just nu är jag mest rädd att få metastaser i levern eller någon annan stans i kroppen från bröscancern.

Det är 8 av 10 som överlever sin bröstcancer i dag men jag undrar om de räknar med alla metastaser, sådana som jag. Oavsett vad som ger vad så är det hemskt att så många ska dö i denna jävliga sjukdom.
Kolla era bröst och slarva inte med att gå på mamografi. Det är för mig helt otroligt att någon kan avstå frivilligt från att gå på koll. 



Ja ha nu har jag hört på Adaktusson på tv8 och deras diskution om cancervården och att vara cancersjuk. Det utbildas så gott som ingen ny bröstcancerläkare och sköterskor i Sverige idag. Men samtidigt vet vi att ju tidigare tumörerna upptäcks desto större chans att bli frisk. Bröstcancer är en av de cancersjukdomar där det är störst chans att bli frisk eller att bli frisk för stunden och skjuta upp det på framtiden som i mitt fall.

Sedan verkar det som om man kan må väldigt bra och vara utan symtom fast man går på cellgifter och hormon...varför kan inte jag få ha den känslan...är jag överkänslig? Pjoskig?  Varför satte de in sådana värsting cellgifter på mig om det är så lätt att bota...?? Ja i mitt fall går det inte att bota och alla de kvinnor som de visade på tv i kväll som dött mellan 30-50 år håller nog inte heller med om att det är så enkelt. Ibland blir jag förbannad på hur enkelt allt kan låta. Jag tror däremot att fler och fler får chansen att leva med cancer, man får en bromsmedicin så som jag får i hormonbehandling och så kan man förhoppningsvis leva i många år. 

Sedan blir jag lite avundsjuk på att de jag sett på tv i kväll verkar på pigga och ser så friska ut...till mig säger de att jag måste acceptera att jag är sjuk...och inte orkar, det hör till sjukdomen...oj va kluvet det blir. Alla vill ju leva ett bra friskt liv och jag njuter så otroligt av att jag orkat gå en lång, i mina ögon, lång promenad idag.
Hoppas nu bara att jag ska orka även i morgon. Hoppas och tro kan man ju alltid ;-) även om kroppen inte alltid vill det som JAG vill...tänk så konstigt det kan vara.

Över 50 miljoner fick cancerfonden in i kväll på sin Rosabandetkampanj - bra gjort av svenska folket! 

Carina - Otack är världens lön...eller vad det är de brukar säga ;-) Världen är full av otacksamma idioter! Ring någon stund, klart vi ska träffas, är verkligen på tiden att det blir av! 

Jag är så dålig på både telefon och mail, trodde det skulle bli så mycket bättre med bärbar dator men inte...förlåt mig alla som inte får några svar och att jag fortfarnade inte uppdaterat hemsidan. Där är så mycket att skiva in nu att det blivit ett stort arbete av det...tänk om jag gjort det lite eftersom i stället...oj så dumt. Efterklok kan man alltid vara!





 

Kommentarer
Postat av: Pernilla Åhlin

Så många kloka ord du skriver, Ulla-Britta. Hoppas att alla som läser det kan ta till sig allvaret i det du skriver. Det är ju så himla viktigt att vi alla är medvetna och att vi försöker förstå hur det är.
/P

Postat av: Marie Nylander

Jag håller helt med Pernilla - många kloka ord.

Cancerforskningen har dock gjort enormt stora framsteg. Idag är det inte likhetstecken mellan cancer och omedelbar död - tack och lov!

Jag själv är gift med en som "lurat" både cancern och då kanske också döden två gånger. Gunnar har alltså drabbats av två olika cancerformer inom loppet av ca 5 år. Dels en godartad cancer i tjocktarmen, där man tog bort den delen och därefter konstaterade att den var godartad, men vem vet hur länge det består, inte litar jag på "de små cancerdjävlarna" inte, så det var ett klokt beslut att ta bort den delen. Dessutom har han drabbats av prostatacancer, vilken inte hade upptäckts om inte Gunnar hade varit så bestämd kring att få ta alla prover, trots att han ännu inte hade några symptom eller besvär. En av hans bröder har dött i prostatacancer och det var nog när han blev sjuk som Gunnar bestämde sig för att själv undersöka sej. Även prostatan är nu bortopererad och Gunnar är nog friskheten själv (startade framgångsrikt på jaktprov med fågelhund två dagar i helgen som gick, dömde beagle på jaktprov igår och är i skogen på jakt med stövaren idag). Det finns ju de som är betydligt yngre än han, men som har mycket sämre fysik. Jag är övertygad om att det inte kommer att läggas några hinder för att han skall kunna fira sin 75-årsdag i december.

Så tjejer - visst skall vi kolla våra bröst noga och gå på mammografi, det är självklart, men glöm inte era karlar, även de skall kontrollera sej. Se till att de kommer iväg och tar PSA-prov och att de är envisa mot läkarna både att få ta dem och att få gå vidare med fler undersökningar om PSA-provet visar höga värden. Om inte Gunnar gjort det hade vi nog inte varit gifta idag är jag rädd. Det kan ju gå otroligt fort om det vill sej illa.

Kram Marie

2007-10-31 @ 08:06:08
URL: http://www.eirams.com
Postat av: Siv Ödlund

Tror inte att du är pjoskig alls, tvärtom. Såg själv inte på galan eftersom jag jobbade. Men ett rosa band har jag naturligtvis köpt.
När det gäller vilka som överlever undrar jag om det inte är så att de räknar efter 5 eller 10 år efter friskförklaringen. Så det finns nog ett mörkertal där.
Sköt om dig!


Kram från Siv!

2007-11-01 @ 09:16:35
URL: http://www.lillhagnas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback