Tisdag förmiddag

Igår blev det en lång dag. Det började med att arbetsterapeften skulle komma på besök på eftermiddagen. Men jag var även tvungen att prata med onkologen om min vätska i lungan som har blivit mer och mer jobbigt igen.  Naturligtvis skulle allt krocka i slutänden och jag fick ringa Rolf som fick ta ledigt för att skjutsa mig till lasarettet, avboka terapeften och snabbt packa en för säkerhetsskullväska... man vet ju aldrig om de behåller en när man kommer in och packar man det inte så blir man säkert inlagd...  Det blev röntgen och sedan kom vi -jag-snabbt fram till att jag hellre provade vätskedrivande piller först än tappning(som är något av det obehagligaste jag varit med om)och att vi hinner se lite till på torsdag om det har effekt - har just tagit det första lilla pillret. Vätskan hade inte ökat lika snabbt denna gång så förhoppningsvis tyder det på att cytostatikan har lite effekt på de elaka cellerna som med ganska stor säkerhet också finns i lungsäcken... De vill tydligen skona mig, jag behöver kanske inte veta allt även om jag tror att det är bättre... men nu kändes det inte så farligt att de sa det, har redan ställt in mig på att det nog är så. 


Idag vill vi ha en lung och skön dag utan sjukhus, räcker med att jag antagligen får springa och pinka i ett OM nu tabletten gör någon nytta!

Oj så det kan bli med hundar, löpningar, ben och människor...som tror de ska förhindra och i stället blir det värre. Hur många är vi inte som gjort samma misstag! Rolf träffade en på apoteket i lördags som just varit inne och fått några stygn i handen efter att hon gått i mellan sina hanar som börjat slåss om familjens löpande tik... aj, aj. Det bästa vi kan göra är oftast att låta dem klara upp det själva och om vi anser oss behöva gå in och hjälpa till ska man ta ett lååångt djuuppt andetag och bestämma sig för en av dem som man sedan tar ett snabbt tag i nackskinnet och ett i svansen eller i skinnet vid rumpan och så lyfter man detta odjur rakt upp och bort...inte så lätt om det är en STOR hund men då får man försöka ta den mindre och vara ännu snabbare. Skrika samtidigt hjälper inte utan heltsar i stället och får motsatt effekt... men det vet vi ju alla men sen gör man det ändå. Allt är lätt att säga men inte så lätt att genomföra - ni har väl sett Ceasar på 4+ på måndagar...tror jag det är. Till och med han misslyckas ju ibland, trotts vanan att jobba med pitbulls.

Hoppas ni alla läker och skulle nu inte hundarna fungera tillsammans så blir det att dela på dem! Så är det bara, alla kan inte älska alla - det vet vi ju hur det är människor i mellan och det är faktiskt ingen större skillnad på hundar i det fallet eller andra djur. Ni som har hästar vet ju hur elaka de kan vara mot varandra med både sparkar och bett - alla är levande varelser och speciellt vi människor vill ju gärna styra och ställa över alla andra....

NU tänker vi positivt och ser fram emot att allt blir bra och alla händer, lungor och annat skit läker och blir i prima kondition - bort med alla jobbiga negativa känslor och tankar!!

I morgon kommer Lisen hit och visar upp lille prinsen sin, modell Mops!! Ska bli jättekul att få se honom och Lisen med så klart. Han ska ju vara något alldeles extra...enligt matte-uppfödaren...hon är ju inte ett dugg partisk;-)

GRATTIS säger vi till Assar och Lea idag som fyller år + mina små...39 åriga bröder och lilla Kajsa(ett barn-ingen hund) som liksom Lea och Assar blir 2 år idag. Många på en gång, kanske känner vi fler utan att veta om det?!?

Ha nu en skön dag med mycket frisk vårluft!!


 


Kommentarer
Postat av: Jhenny

Hej,
Här har det varit en äkta "hundhelg". Malmö International med 4600 vovvar gick av stapeln lör-sön. Jag ställde Kristinas lille TED, cocker 15 mån, söt som socker men lite outvecklad ännu, tro det, han skall ju inte vara klar ännu...dessa domare! Men en slät 1a blev det. Rusty den busen är from som ett lamm i ringen vilket är jättekul, han springer så fint och visar upp sig, visa tänderna är dock lite småirriterande tycker han, men är det en klok domare går det ju bra att visa själv. Utanför ringen är han dock lite busig och med all den kompakta vikten får man se till att ha koll på honom, han visar tydligt vilka som är hans favoriter, denna gång var det taxar och stora bollklippta pudlar, dvärgpinchrar däremot kunde man lika gärna "äta upp"....Efter utst. blev det blåsig promenad på Lomma beach, sand sand över allt och Nellie passade på att finbada upp till magen eller så. Väl hemma blev det därför dusch, hur mycket smuts kan fastna på en sån liten tjej?
ja ja lite petig är jag väl, men jag gillar när de inte luktar bromsstöv och rutten tång. Vi tänker på dig och så ses vi väl till utställningen i Maj hoppas jag.
Många kramar från Jhenny&Nellie

2007-03-20 @ 10:39:35
Postat av: Siv Ödlund

Hejsan!
Hoppas att de vätskedrivande tabletterna hjälper så att du slipper tappning av lungorna.
Nu ska jag snart iväg och jobba igen, och tro det eller ej. I morgon ska jag jobba extra, alldeles frivilligt. Vet inte vad som farit i mig. Allvarligt talat så får man ställa upp ibland när det behövs. Jag brukar ju få ledigt för diverse hundaktiviteter när jag ber om det.
Hälsa till Lisen från mig i morgon.

Kram från Siv!

Postat av: Lisen Lundström

helloj.
ja nu kommer vi snart och visar opp det lilla odjuret, som i natt legat hos min dotter på duntäcke så nu är det väl kört forever, nu har man väl snart 7 hundar i sängen, tänk så fort dom förökat sej dom fyrbenta.
Skall bli kul att träffas i morgon kompis, vi får väl springa på dass varannan gång du och jag.

Kramen kramen Lisen med flock

2007-03-20 @ 19:18:49
Postat av: Katarina.Wedholm

Hejsan!
Kom hem igår kväll sent från jobbet och fick veta hemma att både Tvättmaskinen och torktumlaren hade gått sönder:( Ni vet ju alla hur ofta en tvättmaskin går när man har barn även om dom är stora och hundar;)
Skall iväg idag igen med dessa apparater och hoppas dom kan fixa detta, annars får man väl göra som i urminnestider, eller:D


Ja, Lisen nu hoppas jag verkligen att det kommer någon bild på underverket- MOPSEN alltså;) Som Mops fantast och har så varit i flera år, kanske 20år så där så är det alltid roligt att se det underbara. Du kan fråga Ulla-Britta så vet hon. Jag har en Mops i porslinaktigt som jag fick för ca 20år sedan. Jag var på håret att välja mops när jag fyllde 40år, men jag valde att stanna vid springern för jag älskar även denna hundras:))
Så jag tittar gärna på bilder av det nya underverket!

Ja, du Ulla-Britta............
Tur det finns vätskedrivande tabletter och jag förstår dig om du inte vill tappas en gång till och jag hoppas innerligt att dessa vätskedrivande tabletterna gör susen, jag håller alla tummar och tår för att dom skall hjälpa.

Idag skall min minsta dotter Matilda prova på barndans på Dansakademin så får vi se om hon gillar detta eller ej. Vi får väl se hur det går för Matilda ikväll.
Hoppas vårsolen kommer tillbaka snart så det blir skönt i vårvärmen. Senast när solen värmde så skönt så slet jag fram dammsugaren och städade på verandan och fixade med dynor och annat så vi kunde äta lunch ute i det vackra vädret, därefter blev det ju snö igen och regn och rusk så vi får vänta ytterligare med att fortsätta sitta ute på verandan, annars är detta helt underbart!!!

Om våra små valpar så har båda öppnat ögonen nu och Greta bråkar på sin brorsa. Dom båda tultar omkring i valplådan lite smått. Hoppas jag kan uppdatera hemsidan min snart med flera bilder på dom små.

Kram fråm Kattis

2007-03-21 @ 07:59:23
URL: http://www.lordcaalveerts.com
Postat av: Marie

Här skiner solen..hoppas den gör det på dig också...och att tabletterna hjälper dig.
Ha en bra dag i mopsanda!
kram
Marie

2007-03-21 @ 08:42:58
Postat av: Siv Ödlund

Nu vet jag vilken hundras jag ska välja den dagen jag inte har springer längre.
Läkaren på jobbet hade med sig sin hund idag. En helt ljuuuvlig bullmastiff!!!

Kram från Siv!

2007-03-21 @ 17:08:23
URL: http://www.lillhagnas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback