Söndagkväll



Världens goaste, busigaste, vackraste och apporteringsglada katt heter Ronja!


Nu är det söndagskväll och vi har sett Beckfilmen på 4:a och innan dess en annan film som jag inte kommer i håg vad den hette...men den var skitdålig så det spelar ingen roll. I går kväll var vi på bio och såg en jätte bra film -Män som hatar kvinnor och den kan jag verkligen rekommendera, den var superbra. Jag har läst boken nästan 2 gånger och var lite orolig att det inte skulle vara något att se. En bok som innehåller så mycket fakta, olika människor och platser...det brukar sällan bli bra men jag måste säga att de fått ihop det riktigt bra även om lite var omgjort för att man skulle förstå och få ihop det till en film på 2 ½ timma. Vi hade bokat platser i förväg för att jag skulle få en ytterplats, då kunde jag resa mig upp och gå lite om det blev för jobbigt att sitta. Sedan var det kvällen efter premiären så det var väl därför bäst att boka för att vara säker på platser till oss alla. Men jag fixade att sitta, det gäller att sitta stilla så länge som möjligt i en bra ställning för när man rör på sig kommer smärtorna igång. Så jag lyckades sitta i samma ställning i drygt 1 timma men sedan började det kännas jobbigt, så jag var tvungen att ändra lite och då var det ju kört. Men trotts det så stod jag ut och mycket för att filmen var så bra. Hade det varit en dålig film skulle jag nog inte orkat.

Sedan festade vi på härliga havskräftor och räkor, så mycket vi orkade. Där såg vi åter min dåliga matlust...eller snarare förmåga att äta. Tidigare har jag kunnat äta 1 kg räkor själv, det har varit det bästa jag vet och det är fortfarande gott men nu är det typ barnportioner som gäller. Så när de andra bara kommit en bit in i högen med godsakerna så var det stopp för mig.



Vi hade ännu mer i köket och på balkongen....tur vi haft den att tillgå som kylskåp för tårtor, vin, öl och sist men inte minst räkorna+kräftor....i stora lass!

När vi åkte med båten skulle vi äta något och det fick bli deras hamburgartallrik. Rolf tog en vuxenportion och jag en barnportion, det slutade med att jag åt halva av allt mitt och Rolfs förvandlades till plus-meny! Det känns konstigt och tråkigt, så vi har bestämt att vi går inte ut och äter utan köper hem och fixar här hos Lina och Jimmie i stället. Vi skulle gå på restaurang men för det första orkar jag inte sitta om jag inte får en stoppad stol och sedan får jag välja en rätt vilken då helst ska vara av barnstorlek. Hur roligt är det när man vill ha både för, varm och efterrätt?! För sitta och beställa för att bara kunna peta i maten...nej det är jag för snål för. Kan jag inte äta ordentligt eller i alla fall nästan då känns det väldigt slösigt. Nej vi bestämde att jag bestämmer vad jag vill äta och sedan fixar de det....om jag kan hålla mig borta annars hjälps vi åt.

Det jag vet att vi ska äta i morgon är fisksoppa, för de har kokat fond på alla räk/kräftskal. Fisk är lättsmält och gott så då kanske vi kan få en smaskig efterrätt också.

Annars idag har vi varit på en liten tur till Skanör och Falsterbo.  Anna "kusin"  kom med oss på turen och var den som drog mig runt i rullstolen. Vi promenerade bland en massa gamla villor...sommarvillor. Jag hittade ett Rosahus byggt kring sekelskiftet och helt underbart med en massa roliga fönster - det ska jag köpa i mitt nästa liv!!  Det är en riktig sommar idyll även om nog rätt många var åretruntboende numera. Det syns verkligen om ett hur bebos eller inte, det blir levande på ett annat sätt om någon lever i det.  

 
Det var ännu finare från andra hållet, detta var baksidan ner mot havet.



I kväll har vi festat till det med pizza från deras favoritställe. Jag åt 1½ kil och sedan var det stopp igen, fast jag ville ha mer så går det inte. Skulle jag tvinga mig själv att stoppa i mig skulle jag kräkas - den risken vill man inte ta. En stor glädje är att vi hittat svenska äpplen som jag kan äta så det ska köpas med hem. Det får bli några stora påsar för på Gotland finns inga svenska äpplen kvar förutom lite Ingrid Marie och de är lite för mjöliga i min smak.  Nej nu måste jag lägga mig så jag orkar med morgondagen.


Kommentarer
Postat av: Siv, Lasse o Jesper Ödlund

Stort GRATTIS på 50-årsdagen!



från familjen Ödlund i Eksta

Postat av: Annelie

HIPP HIPP HURRA!



Synd att Sverige är så avlångt, annars hade vi kommit förbi för en tårtbit...ja och allt annat gott som du just beskrivit.



haha, tur att det fanns balkong, annars funkar det lika bra med en kylbag hängandes från fönstret...fråga Lina ;)



KRAM från Sellgrenarna!

2009-03-02 @ 10:05:32
URL: http://www.sellgren.net
Postat av: Monica

Tänk vad tiden går......i går var du bara 49 och nu är du redan 50+ ;-)

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra !!!!

Kram/M+N...o Ruffe så klart

Hälsa de "övriga" oxå!

2009-03-02 @ 10:09:24
Postat av: Birgitta

Grattis!!! I går var du 49, dag är du 50 men i morgon är vi jämnåriga 50+ :)

Hälsningar

Birgitta och Bertil

2009-03-02 @ 10:50:53
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Susanne

GRATTIS!!!!!! Hundarna mår bra och skickar många blöta pussar. De är lugna och snälla och trivs ypperligt med att sova i vår säng ;-)Trångt, varmt och mysigt. Ha nu en riktigt bra dag och hälsa alla.

KRAM från Susanne

2009-03-02 @ 11:09:52
Postat av: Giggie Bengtsson

Skönt att höra att du har haft en härlig helg med god mat och bra underhållning. Såg filmen också i lördags på bio. Kan rekommenderas även för de som inte läst boken.



Jag antar att det kommer en rapport om hur du firade dagen och det är jag jättespänd på att läsa om.



Vill sända här GRATULATIONER PÅ DIN FÖDELSEDAG! Jag har alltid hört att livet börjar efter 50 - så det är väl nu ;o)



Många kramar och ha en toppenhärlig dag!



Giggie, Sven, Antonia och lilla fyrfotingen Buzz

2009-03-02 @ 11:19:51
Postat av: Tina

Med En Enkel Tulipan på det märkelse da'n, jag hade näran, jag ha det näran och GRATULERA!!!!!!!!



GRATTIS på din 50årsdag Ulla-Britta!!!!

Så himla trevligt Ni har det där nere!!! Fina hus, god mat och mycket trevligt umgänge!!!!



Kram och Grattis från

oss Tina & Tomas med familj och hundar!!!!

2009-03-02 @ 13:02:14
URL: http://lordcaalveerts.blogg.se/
Postat av: Kitty och Texas

Massa Grattis på dig från mig och vovven!!! En STOR kram!

2009-03-02 @ 13:25:27
URL: http://web.comhem.se/rindistexas
Postat av: Cristel och Spike

Här kommer srora grattis kramar från oss båda

Ha det så skönt du bara kan.



Ps Spike har börjat skratta han se nästan ut som Penni gjorde, det ser kul ut.Ds

2009-03-02 @ 23:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback