Skotta snö


NU har jag löst en 30 år gammal fråga -Varför kan inte Gotläningar skotta sina infarter och runt sina hus...det ser alltid hemskt ut. De bara kör fast all snö och bryr sig inte ett dugg om att det sedan blir till is om man inte tar bort allt...eller det mesta.

Det beror helt enkelt på att de alltid utgår från att det försvinner till nästa dag! Varför lägga arbete på något som ändå töar bort av sig självt. Dessutom har de flesta husägare inte en riktig snöskyffel, det duger med en vanlig grusskyffel och en piasavakvast. Här hos oss har vi alltid haft en bra skyffel och en bra är alltså = en skyffel av denna typ
 Som man både kan kasta snö med och bara skjuta framför sig. Tänk att det skulle ta så lång tid att komma fram till detta-otroligt. Naturligtvis finns det undantag men jag skulle nästan tänka mig att det då finns ett "fastlandsinslag" i dessa "skottare".

Nu har jag då gjort det jag vet att jag inte ska och har redan fått en "avbasning" av Susanne när hon kom....men jag har bara gjort lite, lite..... och en liten snölykta. Nu blir mina barn och min man arg på mig....jag har skottat lite, men bara lite. Jag har skjutit skyffeln framför mig och bara lyft försiktigt.  Mest har jag sparkat av den - det var för tungt för att göra något mycket så jag har bara gjort några gångar att gå i. Det har väl kommit 15 cm och nu snöar det lite igen så det blir kanske lite till innan det börjar töa.
Nu ska jag sova middag en stund och sedan försöka hitta på något till mat....tråkigt. ...


Kommentarer
Postat av: Barbro

Här blir det lasange idag! Bubbas pappa ska omplaseras har lite funderingar på att lägga in om att vi är intresserade. 8 år och pappa till några kullar.Trikollor fin! Ville hälst ha plaserad hoss äldre utan barn undrar vad det betyder? Ja ja kanske blir omplaserad innan jag tänkt färdigt. Skulle nog va kul för Bubba ha en kompis leka med har ju katten Elvis men det blir liksom inte så jämställt. Räcker kanske med en hund som får va i centrum hela tiden två hittar väll på dubbelt så mycket bus.

Ta det lugnt med snöskottningen!

Kramar

2009-02-12 @ 16:21:20
Postat av: Tina

Du får mig att skratta!! Om Gotlänningar och dess skottning, låter roligt när du beskriver det hela ler

Ja, får vi se nu då, din snölykta?!

Du är stor nog att vet vad som är bra och inte bra för din kropp, att du får höra av dina kära, är bara välmenande ord med MYCKET KÄRLEK till dig och att dom värna om dig. Dom och vi andra vill ju ha dig kvar livet ett tag till för vi gillar dig så mycket och då kommer våra pekpinnar fram ler



Kram på Dig!

Tina



P.S Skickat ett mail till dig idag D.S

Postat av: Susanne

Gissa vad han sa här hemma när jag frågade om han inte skulle skotta körvägarna med traktorn. Ja jag visste inte hur jag skulle hålla mig för skratt, men han sa -Va! behövs det?? Jag undrade då lite försiktigt varför han inte trodde att det behövdes. -Ja men det är ju så blött, det är nog borta i morgon. Men hur det var så kom traktorn i gång och en del av snön blev flyttad på, så mycket nu vår gamla Viktor klarar av. Idag snöar det igen! /Susanne

2009-02-13 @ 09:19:12
Postat av: Susanne

Jag kanske skulle tillägga att jag skottat gångstigarna för hand, så ni inte tror att jag bara kör med gubben här hemma./Susanne

2009-02-13 @ 09:22:50
Postat av: Carina

Först måste jag säga att jag inte tror på det där med att knacka hunden i huvudet! Det är väl ingen som gör!! Sedan skall jag säga att vi saknar Sally jättemycket! Allra helst Semlan. De hade sååå roligt! Hon är så go´lilla Sally, anpassade sig direkt till oss. Vi tar gärna hand om henne igen om det behövs! Nu skall du vila ända tills april, inte fara runt med snölyktor och snöspadar! Jag blir trött bara jag läser det. Vi behöver dig, Stella och jag!

Kramisar!

2009-02-13 @ 13:51:51
Postat av: Mariell

jag tror absolut att du har rätt! fast i vårat hem har vi alltid skottat så fort det kommer snö, eller nu för tiden brukar pappa låna hem lövblåsen från jobbet och blåsa bort snön... ;) vi brukar till och med skotta på gården om det är mycket snö, så att hundarna inte blir så blöta... Kita vägrar ju gå ut ibland om det är för mycket snö...

(i våran familj är det itne så mycket fastlandsinslag men undantaget som bekräftar regeln kansk?)

2009-02-13 @ 14:08:36
URL: http://marielldalstrom.blogg.se/
Postat av: Cristel

Du det är inte så att alla gotlänningar väntar på tö det hör bara till Alvabor, (de är lite lata). Här går det att skotta om man kan göra det med traktor annars får det vara. För töar det inte bort så blåser det säkert och då är det ogjort iallafall. Stor kram från mej och Spike

2009-02-13 @ 19:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback