Allt börjar vissna...

Nu har tjejerna åkt och det mesta börjar vissna, även jag. Jag har mer ont än förut och det beror nog på att jag inte skött vilan som jag brukar och behöver. Men vem vill ligga och sova bort tiden när man får chans att umgås med sina barn?! Inte jag i allafall!!!
Rolf har jobbat idag och så även i morgon sedan är det nyårsafton och några lediga dagar igen. Det är så tråkigt och deppigt när allt blir som "vanligt" igen. Men skulle det vara jul hela tiden skulle det inte vara så roligt det heller....som vanligt Aldrig är man nöjd!

Tur att Susanne och Kinna kom hit och förgyllde min vakna tid. Sedan kunde jag sova gott en stund medan hundarna var på promenad med henne. I kväll har vi varit och ätit Lutfisk hos svärmor....helt klart sista gången för denna julen! Det är inte speciellt gott även om jag kan få ner det tack vare kryddpeppar och sås...potatis med så klart. De pestiga små gröna ärtorna avstår jag helt från, även om jag gillar grönsaker så dem kan någon annan få.

I kväll har jag sett en ganska värdelös film men blev serverad te och skinkmacka av min kära man innan han gick upp. Det var väldigt gott. Vi har som tradition att äta skinkmackor och se film när det är jul...eller deckare om det går några. Har varit sämre med det i år, deckare alltså. Tror aldrig vi ätit så lite skinkmacka heller i och för sig men det hänger väl delvis i hop med deckarna.

I år gick skinkar under namnet "Holy-skink" och vägde i naturellt skick 8,2 kg. Den insaltades på Annadagen och ugnsstektes dagen före julafton...nu ljuger jag det var dan före dan före dopparedan! Allt gick bra och den har varit lika god som alltid. Vi har bara en snutt kvar på kanske 1 kg...eller nått. Lite lagom för att räcka över nyårshelgen men sedan vet jag inte vad jag ska leva på eftersom det är det enda jag riktigt kan bli sugen på ..och kanske risgrynsgröt som vi ska äta till middag i morgonkväll tänkte jag. Rolf tyckte det var okej så då får det bli så.

Nu sängdags för en värkbruten knarkoman!

Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken stor skinka ler

Sådana hade vi också förr i tiden, vi köpte skinkan hos bonden, men nu har inte bonden några griser och har inte så haft på flera år. Vi gjorde också så som Ni, saltade in skinkan själv.



Ja, visst är det sorgligt när ens barn åker och som för dig när dom åker längre bort. Jag är ju förskonad och har min dotter nära, gudskelov.



Det låter som man aldrig vill klippa av navelsträngen, men så är det visst de. Det är bara att man låter barnen som är stora få göra egna val, men man har efter detta en kompisrelation och det är så mysigt att få ha dom en liten stund hos sig ler



Drömde om dig inatt Ulla-Britta och Rolf och Pernilla (med Puma) var med på ett hörn dom med ler

Jag drömde om att jag skulle para en tik hos en av dina hanar, som du hade hemma. Drömde om Gotlandsfärjan också.

Men du Ulla-Britta tyckte inte alls att jag skulle para med din hane utan med min egna hane, vi hade den sedvanliga dialogen som vi brukar göra eller rättare sagt gjort.

Vi vända på saker ut och in, för och nackdelar och du var jättebestämd att denna parning med min egna hane skulle bli så bra.

I drömmar fungerar allt, visst är det skönt att drömma goda drömmar!!! ler



Hoppas du kan vila dig lite nu och att det blir lite bättre i kroppen.

Det var ju en deckare Kommisarie Lewis- kompanjonen till Kommisarie Morse på TV1 nu i dagarna, såg du denna? Jag tittade och den var riktigt bra tyckte jag.



Kram Tina

Postat av: Susanne

Vi i vår familj älskar lutfisk, och har skrämmande kladdiga traditioner runt hur den skall fixas till på tallriken innan den äts. Fast inga ärtor dem hoppar vi över. Förr om åren saltade jag också in skinka på svärmors vis. Först skulle den klappas med salt och saltpeter morgon och kväll i 3 dagar sen hällde man på kokhett vatten. Lite omständigt har jag förstått nu.

Men du köp en liten färdigkokt för 39.90 kilot på ICA, så har du nått att bita i sen med. Vi tröttnar inte i första taget på skinkmackorn vi heller så jag köpte en igår./Susanne

2008-12-30 @ 09:55:02
Postat av: Marie

Se nu till att vila dej så du kan vara med och fira in det nya året - året då du återigen ska få ha en valpkull. Det kan väl vara ett nyårslöfte om något. Jag hoppas i alla fall att din önskan kan få gå i uppfyllelse.

Nu ska jag hem och pussa på mina juveler, snart ska de åka till sina nya hem, så det är bäst att passa på.



En önskan om ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag dej.



Kram

Marie

2008-12-30 @ 14:52:46
URL: http://eirams.blogg.se/
Postat av: Pernilla Å

Här köptes det en färdigkokt på 1,8kg. Jag åt pliktskyldigt en skiva till julmiddagen på julafton. Lutfisk vill jag helst slippa. Avskyr lukten till och med. Ärtor däremot kan jag nog äta en talrik av i stället om det skulle krävas.



Men jag äter knäck!

/P

2008-12-30 @ 17:35:48
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback